maandag 28 januari 2013

ik heb het gedaan!

Zojuist heb ik een grote stap gedaan: mijn eerste aanvraag bij de bank om een deel van mijn hypotheek af te lossen. Ik dacht dat dat niet kon bij een aflossingsvrije hypotheek maar dat kan dus wel vaak 10-15% van de hoofdsom boetevrij. Waarom heeft mijn hypotheek adviseur dat niet gezegd verleden jaar? Nu heb ik op zijn advies een deel van mijn ontslagvergoeding in een spaardepot gestort. Dat lijkt echt als in het zwarte gat storten maar omdat ik het geld eerst niet had mis ik het ook niet. Ook al zijn mijn maandlasten daardoor gedaald, mijn hypotheek bedrag bleef het zelfde en dat stoorde en verontrustte mij mateloos. Ook vertrouwde ik de adviseur niet helemaal omdat ie me gelijk een andere verzekering probeerde aan te praten.

Het boek Hypotheekvrij, je huis aflossen in 10 simpele stappen van Gerhard Hormann heeft me de laatste zet gegeven. Op alle fronten sloeg het de spijker op zijn kop en maakte en eind aan alle (interne) afwegingen en discussies. Het voelt niet goed om zo'n grote schuld te hebben en dit bedrag niet kleiner te zien worden, terwijl de huizenprijzen wel dalen. Je kunt dus gewoon wel aflossen al is je hypotheek aflossingsvrij. Eigenlijk is het zelfs beter want je kunt zelf het moment bepalen en meer dan die 15% per jaar lukt me toch niet. Ik heb niet de adviseur om advies gevraagd. Ik blijk gewoon via de site van de hypotheekverstrekker een aanvraag te kunnen doen en dat heb ik zojuist gedaan.
 In dit blog ga ik mijn vorderingen bijhouden en volg daarbij de 10 stappen van het boek, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten